13. 5. 2025
Rast e-commerce pokračuje a zvyšuje dopyt po logistických priestoroch
Elektronické obchodovanie naďalej mení podobu európskeho logistického trhu. Podľa najnovšej analýzy spoločnosti Prologis bude naprieč Európou každoročne potrebných 1,4 až 1,9 milióna štvorcových metrov nových logistických priestorov, aby bolo možné pokryť rastúci dopyt. Slovenský e-commerce trh po pandémii stagnoval, alebo dokonca klesal, no v uplynulom roku zaznamenal opätovný rast. Tento vývoj zvyšuje dopyt po priemyselnej výstavbe, najmä v blízkosti husto obývaných oblastí.
„Penetrácia e-commerce v kontinentálnej Európe presahuje 10 % a naďalej rastie, no stále nedosahuje úroveň Veľkej Británie, ktorá je v rámci Európy lídrom s podielom vyše 30 %,“ uvádza Eva van der Pluijm-Kok, viceprezidentka Prologis EU Research. „Do roku 2030 očakávame, že tento podiel narastie o tretinu. To si vyžiada výrazné investície do logistickej a dodávateľskej infraštruktúry, ktoré umožnia pružne reagovať na meniace sa nákupné správanie spotrebiteľov.“ Slovensko síce patrí medzi krajiny s nižšou mierou prenikania e-commerce v rámci EÚ, no za uplynulý rok zaznamenalo výrazný nárast. Podľa analýzy spoločnosti Heureka sa objem online nákupov v roku 2024 zvýšil o 6 %, pričom v poslednom kvartáli dokonca až o 7 %.
K rýchlemu rozmachu online nákupov v Európe prispieva aj expanzia platforiem ako Shein, Alibaba či Temu – v Španielsku sa podieľajú až na 34 % všetkých e-commerce objednávok, pričom v Nemecku sa ich trhový podiel od roku 2022 viac než strojnásobil.
Regulácia ako akcelerátor zmien
Dôležitým faktorom ovplyvňujúcim vývoj e-commerce sú aj legislatívne zmeny. Európska únia zvažuje úpravu daňového prahu na bezcolný dovoz (tzv. de minimis), ktorý je v súčasnosti stanovený na 150 €. Navrhované zmeny by mohli zvýšiť náklady najmä pre platformy využívajúce globálnu prepravu. Podobne ako v Spojených štátoch, aj v Európe preto rastie dopyt po regionálnych distribučných centrách a lokalizovanom riadení zásob, ktoré umožňujú rýchlejšie doručenie a lepšiu kontrolu nákladov.
Rastúci podiel online nákupov, nové doručovacie modely a regulačné zmeny tak stavajú logistické nehnuteľnosti do centra transformácie európskeho maloobchodu. Obchodníci musia prispôsobiť svoje dodávateľské reťazce rastúcej konkurencii aj očakávaniam zákazníkov – a práve strategicky situované sklady im umožňujú rýchlejšie doručenie, efektívnejšie riadenie nákladov a vyššiu prevádzkovú odolnosť.
Mestská logistika ako nová priorita
Zákazníci dnes očakávajú doručenie v ten istý alebo nasledujúci deň – v prípade potravín dokonca v priebehu niekoľkých hodín. To zásadne ovplyvňuje výber lokalít pre sklady a distribučné centrá. Výrazne preto rastie záujem o moderné logistické priestory v blízkosti veľkých mestských aglomerácií. „Rýchle doručovanie je dnes štandardom, a preto je lokalita dôležitejšia než kedykoľvek predtým. Mestská logistika, navrhnutá pre maximálnu efektivitu, sa stáva nevyhnutnou súčasťou dodávateľských stratégií naprieč Európou,“ dodáva van der Pluijm-Kok.
Automatizácia a efektivita ako kľúč k budúcnosti
Ruka v ruke s rastúcim dopytom po moderných logistických parkoch rastie aj záujem e-commerce obchodníkov a 3PL spoločností o automatizáciu. „Vysoké očakávania zákazníkov, konkurenčné prostredie a všeobecný nedostatok prémiových priestorov nútia všetkých aktérov pracovať s každým štvorcovým metrom maximálne efektívne. Prostredníctvom platformy Essentials podporujeme našich zákazníkov pri zavádzaní najmodernejších regálových systémov, skladovej techniky a automatizačných riešení, ktoré prispievajú k vyššej časovej, nákladovej aj priestorovej efektivite. Automatizácia preukázateľne zvyšuje produktivitu – výrazne napríklad skracuje čas potrebný na vychystanie objednávok,“ vysvetľuje Martin Baláž, SVP, Head of Asset Management pre strednú Európu. V mnohých krajinách sa rozvíjajú aj viacpodlažné sklady a distribučné centrá. V iných, ako je napríklad Česká republika a Slovensko, však platia prísnejšie regulácie týkajúce sa výšky priemyselných stavieb, čo tento prístup v praxi obmedzuje.